Ahad, 4 Oktober 2015

PROMO OKTOBER 2015

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang masih memberi kesempatan untuk kak Wan "mengupdate " blog selepas hampir sebulan tak berkesempatan.

Pelbagai urusan harian kadang-kala menghambat masa kita hingga tidak ada peluang menjenguk blog.

Terima kasih kepada semua yang masih sudi berkunjung ke blog akak ni.

Kali ni, kak Wan cuma nak  berkongsi promosi istimewa dalam bulan Oktober 2015 ni buat tatapan semua.

Mungkin ada yang berminat untuk membeli promosi hebat bulan ini.

Alhamdulillah, pada kali ini tiga produk sekaligus menjadi promosi Shaklee.

Produk tersebut ialah Vitamin E, GLA dan Omega. 

Pihak Shaklee nampaknya nak menghabiskan stok Vitamin E.... Jadi, kepada yang berminat handak dapatkan Vitamin E ni, inilah masanya. Bayangkan jika kita beli satu botol Vitamin E, maka kita akan dapat percuma sebotol lagi...bestkan. 

Kalau tak nak dua botol tu pun tak apa. Cari rakan yang berminat, Kongsi dan kita hanya perlu membayar separuh sahaja harganya....jimat sangat-sangat.

Bagi produk GLA dan Omega seperti biasa, promosi beli 6 percuma 1...jadi harga masih lebih murah.

Kalau nak harga jimat tetapi tak mahu beli 6, hubungi Kak Wan, akak ada caranya.

Baiklah kalau berminat tu usah ragu-ragu, dapatkan segera dengan menghubungi akak di talian 01126099465. 

   
 *Please like my facebook -pengedar shaklee kuantan



Isnin, 10 Ogos 2015

SHISHA PEN : AWASI ANAK-ANAK KITA

 Assalamualaikum wbt...

Semoga kita semua dalam rahmat dan perlindungan ALLAH swt jua terutama daripada fitnah akhir zaman ini serta dakyah-dakyah para pengikut Dajjal laknatullah.

Nampaknya pelbagai cara dilakukan oleh orang-orang kafir untuk merosakkan generasi muda kita. Sebagai ibu bapa, kita perlulah sentiasa prihatin dan mengambil tahu perkembangan semasa.

Kadang-kala dek kerana sibuk dengan kerjaya, kita lupa untuk mendidik serta mengawasi tindak- tanduk anak-anak. Inilah puncanya anak-anak semakin terbiar, rosak akhlaknya serta amat mudah terpengaruh dengan  gejala sosial di luar,

Tugas kita sebagai ibu dan bapa bukan hanya sekadar memberikan makan, minum, pakaian atau kelengkapan harian yang lain. Sebenarnya ada peranan lebih besar dari itu iaitu mencorakkan akhlak dan jiwa anak-anak mengikut acuan Islam bagi melahirkan modal insan yang sempurna dari segi jasmani, rohani, emosi dan inteleknya.

Contoh Shisha Pen

MERIAHNYA SUSU IBU!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua.

Semoga semua rakan-rakan pembaca  dalam peliharaan Allah swt jua.

Beberapa hari ni, fb dan blog diviralkan dengan isu penyusuan terutamanya isu susu ibu dan susu formula. Isu menjadi hangat apabila dikatakan timbul rasa tidak puas hati sebahagian ibu atas pendapat yang dikeluarkan oleh Ustazah Fatimah Syarha tentang susu lembu yang dikatakan boleh mempengaruhi anak kerana kandungan DNA lembu akan menjadi sebahagian daripada darah daging bayi dan menyebabkan anak akan menjadi pemarah seperti lembu.

Betul ke??? Maaf, saya tidak menonton rancangan tersebut. Jadi tidaklah saya hendak mengulasnya. Cuma rasanya kalau betul Ustazah ada menyatakan sedemikian, mungkin boleh diperbetulkan semula dengan kajian terperinci untuk tidak menimbulkan salah faham dalam kalangan masyarakat.

Isu ini juga telah ditulis oleh beberapa orang yang mungkin pakar, jadi bolehlah kita merujuk pendapat mereka. Tak perlulah marah-marah kat Ustazah tu...Saya sendiri pun memberi susu formula kepada anak-anak saya selain susu ibu disebabkan oleh beberapa masalah kesihatan saya sendiri.

Isnin, 3 Ogos 2015

Rewards Up Bonanza Shaklee!!!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Mungkin anda semua tertunggu-tunggu promosi Shaklee pada bulan Ogos ini. Namun minta maaf, Shaklee tidak menawarkan sebarang promosi produk untuk bulan ini.  Jangan bersedih kerana ada hadiah istimewa yang Shaklee akan berikan khusus buat ahli-ahli Shaklee. 

Hadiah apa ya??? Nak tahu ke? Baiklah, saya bagi tau. Hadiah  ini dikenali sebagai Rewards Up Bonanza Shaklee.  

Bagaimana cara untuk mendapatkannya?

Jadi, buat ahli-ahli Shaklee, anda hanya perlu membuat sebarang pembelian produk Shaklee dan pastikan ada peningkatan jumlah puv untuk bulan Ogos ini berbanding bulan Julai yang lalu.

Isnin, 27 Julai 2015

MELABURLAH UNTUK KESIHATAN...

Assalamualaikum wbt...
Suasana  hari raya masih lagi terasa... Di sana sini, masih ada lagi yang menganjurkan majlis sambutan hari raya atau popular dengan istilah "open house". Bab-bab "open house" ni terpulanglah kepada seseorang. Nak buat ke atau tak nak buat ke, tak ada sesiapa yang boleh paksa. Bergantung kepada bajet masing-masing. 

Ditambah lagi dengan kejatuhan mata wang ringgit di peringkat global serta kenaikan harga barangan yang semakin tinggi, admin rasa makin ramailah yang berkira untuk berbelanja lebih. Mungkin kita perlu mendidik diri untuk menyimpan atau melabur wang kita. Boleh juga menambah "income" kita dengan menyertai atau menjalankan bisnes. tak kiralah bisnes apa asalkan halal, baik dan yang penting kita dapat hasilnya,

Maaf, membebel panjang-panjang pula ni.

Kita fokus kepada topik kita tentang pelaburan untuk kesihatan...adakah berbaloi untuk kita...


Ahad, 5 Julai 2015

CARA MENDAFTAR AHLI SHAKLEE SECARA PERCUMA

Salam Ramadan buat semua warga maya...

Cara mendaftar sebagai ahli Shaklee secara percuma...ya ke ni!!!

Pada hari ini, saya dapat mendaftar seorang lagi ahli baru iaitu Puan Zai menjadi Shaklee Independent Distributor setelah dia berminat untuk mendapatkan Set Bersalin Untuk Kuruskan Badan. 

Ya lah daripada terpaksa membayar harga jual yang mahal, kini dia dapat tersenyum gembira kerana harga setelah menjadi ahli ternyata lebih jimat lagi. Dahlah keahlian seumur hidup, dapat pula rebat serta dapat percuma pula sebotol Vitalea. 


Jumaat, 26 Jun 2015

RAMADAN BULAN IBADAT

Alhamdulillah, hari ini genap sepuluh hari  kita berpuasa di bulan Ramadan yang mulia ini. Semoga puasa kita ini diterima oleh ALLAH s.w.t.

Bagaimana dengan amalan tadarus al Quran kita???  Diharapkan kita dapat meneruskan sehingga khatam. Tip seorang ustaz kalau nak khatam al Quran katanya perlu baca 1 juzuk sehari. Jadi kalau lepas solat tu, sebaik-baiknya kita membaca empat muka surat al Quran. Jadi kalau lima kali solat wajib kita dapat selesai membaca satu juzuk al Quran...Jadi dalam sebulan berpuasa, kita dapat khatam 30 juzuk.

Tapi kita orang perempuan ni sukar sikit nak khatam. al maklumlah, kalau "bendera merah" naik terpaksalah bercuti tujuh, lapan hari...tak selesailah jawabnya. Jadi kalau nak khatam juga, kita perlu baca sekurang-kurangnya dua juzuk sehari, baru boleh cover. Apa-apa pun semua orang ada cara-caranya yang tersendiri kan.

Sabtu, 20 Jun 2015

TIP-TIP PUASA RAMADAN

Assalamualaikum  w.b.t buat semua...

Alhamdulillah  bersyukur  ke hadrat Allah kerana masih diberikan kesempatan untuk menunaikan ibadah puasa pada bulan Ramadan tahun  ini. Semoga Ramadan  kali ini bukan Ramadan  yang terakhir  bagi kita. InsyaAllah...

Sering kali apabila datang saja bulan Ramadan kita mula tergambarkan bazar-bazar ramadan yang muncul bak "cendawan tumbuh selepas hujan." Jadilah Ramadan disambut sebagai pesta makanan. Apa kata kali ini kita tukar kepada Ramadan ...pesta ibadah pula. Kurangkan kunjungan ke bazar-bazar Ramadan tu. Ambil kesempatan untuk memperbanyakkan ibadah. Mungkin siapa tahu ia merupakan Ramadan Terakhir buat kita.... namun berdoalah moga ia bukan Ramadan terakhir.

Kali ini ingin saya kongsikan kuliah puasa dari sudut kesihatan  yang telah disampaikan  oleh  Dr Norhissam Mustafa, CEO IPKIM (Institut Pengurusan Kesihatan Islam Malaysia). Semoga dapat dijadikan  panduan buat kita semua dalam  menjalani ibadah puasa pada kali ini.(mohon share ya doktor)

Selasa, 16 Jun 2015

RAMADAN KAREEM...

Assalamualaikum wbt buat semua ...

Alhamdulillah, dalam tempoh sehari lagi kita akan memasuki gerbang Ramadan, bulan yang penuh dengan kemuliaan yang diberikan Allah buat sekalian hambaNya. Bulan yang penuh rahmah dan berkah amat-amat ditunggu oleh semua umat Islam di seluruh dunia.

Marhaban Ya Ramadan....

Semoga Allah sampaikan kita kepada bulan kemuliaan ini sehingga ke akhirnya. InsyaAllah. Berusahalah untuk merebut ganjaran pahala yang cukup besar disediakan Allah kepada kita, para hambaNya. Janganlah kita biarkan Ramadan kali ini berlalu dengan sia-sia dan kita berpuasa sekadar hanya mendapat penat, letih, lapar dan dahaga sahaja...

Dari Abu Hurairah ra:
           "Apabila tiba Ramadan, rasulullah saw bersabda, "Telah datang kepada kamu bulan Ramadan, bulan penuh barakah, di dalamnya Allah wajibkan berpuasa, pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup, syaitan-syaitan dibelenggu. Di dalamnya ada satu malam lebih baik dari seribu bulan. Siapa tidak mendapat kebaikannya sesungguhnya ia telah rugi."

                                                                             (Hadis Riwayat Ahmad)

Rabu, 3 Jun 2015

AIR ALKALI : ADAKAH BENAR-BENAR BAGUS UNTUK KITA?

Baru-baru ini, akak diperkenalkan dengan Air Kangen oleh seorang teman sekerja. Dikatakan air ini banyak manfaatnya kerana mempunyai kandungan alkali yang tinggi sekitar iaitu pH 8.5. Apa lagi teman-teman yang lain pun berebut-rebut memesannya termasuklah akak(ish...ish...ish...pantang  orang tunjuk barang baru cepat je order).

Dengan harga RM10.00 sebotol,  dan "refill" cuma RM7.00 menyebabkan jualan teman ini laku keras kata orang. "Repeat Order" pun sentiasa banyak. Tersenyum teman akak tu. 

Akak tak tahulah setakat mana keberkesanan Air Alkali Kangen ni tetapi katanya, amat bagus untuk kesihatan dan boleh menyingkirkan toksik daripada badan. Begitu juga amat baik katanya untuk pesakit kanser. Wallahu a'lam...sejauh mana kebenarannya tak pastilah.

Rupa-rupanya produk Shaklee juga mempunyai penapis air yang membekalkan air alkali yang pHnya sekitar 7.5.  Nak tahu tentang penapis air Shaklee ni tak?

Selasa, 2 Jun 2015

PROMOSI ISTIMEWA BULAN JUN 2015

Assalamualaikum..w.b.t.

Lama tak berblogging. Agak sibuk sepanjang bulan Mei lepas. Akak doakan semoga semua pembaca sihat walafiat dan dalam lindungan dan rahmat Allah jua. Musim cuti sekolah ni pun sibuk juga. Hujung minggu ni ada majlis kenduri adik pula...

Tapi  tak apa...bisnes mesti jalan juga...hihihi

Hari ni nak kongsi promosi istimewa sempena bulan Jun ni iaitu Vitamin E dan Sustained Release Vitamin C, beli 6 percuma 1. Dua Produk  istimewa yang patut diambil bukan sahaja oleh kaum wanita malah untuk lelaki juga.



Sabtu, 9 Mei 2015

MUDAHNYA MENJEMPUT REZEKI

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah syukur kepada Allah masih lagi dapat bernafas pada hari ini.
Alhamdulillah atas segala nikmat, keselesaan serta rezeki yang sentiasa cukup buat kami sekeluarga.
Alhamdullah...Alhamdulillah...Alhamdulillah

Mungkin sudah ramai yang membaca buku yang berjudul "Mudahnya  Menjemput Rezeki" yang ditulis oleh Saudara Fathuri Salehuddin. Syukur, akhirnya saya juga diberi kesempatan oleh Allah untuk membacanya. 

Buku yang pada pendapat saya amat menarik dibaca dengan laras bahasa yang mudah, santai dan bersahaja. 

Apabila membacanya, kita dapat gambaran yang lebih jelas tentang rezeki. Apabila disebut rezeki sahaja biasanya kita fikirkan tentang duit atau wang atau gaji atau pendapatan. Sedangkan hakikatnya takrif rezeki itu sendiri agak luas.

Jumaat, 8 Mei 2015

PESAKIT TALASEMIA DAN KEHAMILAN

Assalamualaikum w.b.t.

Semasa hendak menulis entri ni, tiba-tiba teringat  rakan sekerja yang merupakan pesakit Talasemia. Setiap kali hamil, wajahnya kelihatan agak pucat akibat kekurangan sel darah merah.

Biasanya  dia akan mengambil supplemen tertentu bagi meningkatkan kadar hemoglobin dalam darah. Ini kerana jika kadar hB rendah, ia boleh membahayakan si ibu dan bayi. Malah bayi yang dikandung berisiko mendapat penyakit ini.

Sebenarnya apa Talasemia ni???

Berdasarkan pembacaan di laman web Kementerian Kesihatan Malaysia, Talasemia dikatakan adalah penyakit genetik sel darah merah. Pesakit talasemia tidak dapat menghasilkan sel darah merah yang berkualiti dalam kuantiti yang mencukupi. 

Ini adalah kerana gen yang mengawal penghasilan hemoglobin telah terjejas. Hemoglobin adalah satu protein di dalam sel darah merah yang berfungsi untuk membawa oksigen ke seluruh tisu-tisu di dalam badan kita.

Khamis, 7 Mei 2015

BUNTU BERAT BADAN NAIK KETIKA HAMIL??? ATASINYA DENGAN SET KURUS SHAKLEE YANG "AWESOME"

 Assalamualaikum w.b.t. 

Biasanya apabila hamil, berat badan kita akan naik dengan mendadak.

Mana taknya, makan untuk dua orang. Terutama selepas selesai sesi "pening-pening" semasa semester pertama. Lepas tu selera makan mula naik. Badanpun macam dipam-pam. Setiap kali timbang di klinik naik je...bukan sekilo tetapi dua hingga tiga kilo. 

Mulalah risau dan bimbang kalau-kalau berat ni langsung tak turun walaupun sudah bersalin. Macam mana nak buat ya. Mulalah fikir nak cuba pelbagai produk "slimming" yang berlambak-lambak di pasaran.  Namun yang mana satu berkesan???

Pastinya kita tidak mahu salah membuat pilihan. Kata orang silap pilih, wang melayang...apa kata kita pilih Set Kurus Shaklee.

Selasa, 5 Mei 2015

HADIAH VITALEA SECARA PERCUMA??? SIAPA MAHU???

Alhamdulillah dapat bertemu kembali dengan pembaca semua.

Hari ini, saya nak ceritakan tentang  promosi istimewa Shaklee pada bulan Mei ini. Khas buat semua pembaca. Rugi kalau kita tidak mengambil kesempatan ini.

Apanya yang rugi tu???

Yalah siapa yang tak nakkan barang percuma kan. Semua suka kalau dapat hadiah percuma. Tambahan pula supplemen hebat yang dah berusia  100 tahun ni. apa lagi kalau bukan Vitalea.

Apa yang bagus sangat tentang Vitalea ni??? Hendak tahu ke tak nak???



Okaylah saya bagi tahu ya.

Vitalea merupakan multivitamin dan mineral yang pertama dihasilkan oleh Dr. Forrest Shaklee. Warna  kehijauan tablet Vitalea disebabkan ia disaluti  dengan serbuk nutrisi spirulina.  Ia merupakan tablet multivitamin yang amat mudah larut dalam air dan tubuh kita. Boleh tengok sendiri video eksperimen di bawah ni.

Khamis, 30 April 2015

PROMOSI BULAN MEI - DAPATKAN SEGERA DARI PENGEDAR ANDA!!!

Assalamualaikum w.b.t.

Tanpa sedar kita sudah meniti masuk ke bulan  Mei 2015.  Tahun 2015 sudah hampir masuk setengah tahun. Hari ini pula kita menyambut Hari Pekerja. Jadi kepada semua warga maya "SELAMAT MENYAMBUT HARI PEKERJA". Semoga kita semua menjadi pekerja yang produktif, lebih cekap dan mampu melonjakkan imej syarikat kita atau apa jua lapangan pekerjaan kita.

Bekerjalah dengan bersungguh-sungguh. Jangan curi tulang, menepati masa serta amanah dalam melakukan tugasan yang diberi.

Alhamdulillah, pada bulan Mei ini, pihak Shaklee masih menawarkan produk yang hebat untuk semua pengguna dan pelanggan setia Shaklee. 

Produk Phytocol ST, OmegaGuard dan Vitalea For Children merupakan tiga produk menarik untuk seisi keluarga. 


Isnin, 27 April 2015

BERPUASA SEMASA HAMIL TETAPI TETAP BERTENAGA..

Assalamualaikum w.b.t;

Semoga semuanya sihat-sihat sahaja.

Sekarang sudah masuk bulan Rejab. Tak berapa lama lagi kita akan menyambut kedatangan bulan yang penuh dengan Rahmah iaitu bulan Ramadan.  Ambillah peluang pada bulan Rejab ini untuk mula berpuasa sunat terutama hari Isnin dan Khamis.

Mungkin ada dalam kalangan kita yang sedang hamil sekarang. Tahniah diucapkan. Mungkin ada yang mula risau tidak dapat berpuasa sepenuhnya akibat hamil. Maklumlah apabila hamil ni, badan rasa letih dan tidak bertenaga. Risau pula dengan kandungan kita. 


Sebenarnya kita tidak perlu bimbang kerana jika Allah telah izinkan kita hamil, maka sudah pastilah kita mampu menghadapi apa jua ujian keletihan, kepenatan atau kelesuan akibat mengandung ni.

ALFALFA COMPLEX AMAT BAIK UNTUK PARA IBU

Assalamualaikum w.b.t.

Alfalfa atau nama saintifiknya Medicago Sativa  juga dikenali sebagai "Raja Segala Tumbuhan". Mengapa agaknya ia dipanggil raja ya? Mesti ada keistimewaan Alfalfa ni kan. Kalau pembaca nak tahu lebih lanjut, mari saya kongsikan.

Tumbuhan Alfalfa ni mengambil masa sekurang-kurangnya dua tahun untuk membesar dan akarnya boleh mencapai 20 kaki ke dalam tanah untuk menyerap pelbagai nutrisi. Hanya daun Alfalfa yang matang sahaja dituai kerana ia kaya dengan klorofil.

Ia dianggap raja kerana paling banyak mengandungi nutrisi dan zat galian. antara kandungannya ialah protin, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia. Subhanallah, hebatnya Allah yang menciptakan tumbuhan Alfalfa ini kan.


Rabu, 22 April 2015

RESIPI "HOMEMADE" DETOX

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni saya nak kongsikan resipi detoks yang boleh dibuat sendiri di rumah.

Sebelum tu, kita perlu faham apa yang dimaksudkan dengan detoks ni.

Sebenarnya detoks ialah satu proses pengeluaran toksin dari dalam badan kita. toksin ni merupakan racun-racun yang sudah terkumpul akibat daripada pemakanan ataupun persekitaran kita yang tidak bersih. 

Toksin ini banyak terkumpul di bahagian hati dan juga usus. Apabila toksin ini dapat dikeluarkan daripada badan kita barulah  hati dan usus kita dapat berfungsi dengan baik dan sihat.

Ahad, 19 April 2015

"Cholesterol Blockers"

Assalamualaikum w.b.t  dan salam 1 Malaysia buat semua.

Ramai orang agak bimbang untuk mengambil makanan yang mempunyai kandungan kolesterol yang tinggi seperti nasi lemak, roti, canai, nasi minyak, kari atau gulai daging, sup lembu dan lain-lain lagi makanan yang boleh menyebabkan saluran darah tersumbat akibat kolesterol.

Yalah siapa tak bimbangkan, kolesterol jahat ni boleh menyebabkan kita mengalami stroke, tekanan darah tinggi malah sakit jantung yang boleh membawa maut secara tiba-tiba.

Habis apa yang hendak dimakan kalau semuanya tak boleh diambil. Hilanglah nikmat makanan yang lazat-lazat ni. Mungkin  ini yang menghantui fikiran kita.

Jangan bimbang lagi, "Cholesterol Blockers" dapat membantu masalah kita. Pengambilan dua biji "Cholesterol Blockers" sebelum anda menikmati makanan kegemaran anda dapat menghalang kolesterol dalam makanan daripada menyerap masuk  ke dalam salur darah. 

Rabu, 15 April 2015

10 TIPS BERKESAN TANGANI GST-PERKONGSIAN DR. HAJI AZIZAN OSMAN



 Assalamualaikum w.b.t semua...

Bagaimana anda menghadapi GST yang dilaksanakan sekarang?

Semoga semuanya baik-baik sahaja walaupun kian terasa tekanan yang diterima impak GST ni. Kalau ikutkan hati, memang rasa marah kan. Sudahlah pelbagai kempen yang diwar-warkan mengatakan harga barang akan turun tetapi apabila pergi ke kedai, kebanyakan barang naik harga.

Baru-baru ni, saya membeli wafer untuk anak. Awal-awal lagi si penjual maklumkan harga wafer sudah naik daripada RM2.80 kepada RM3.00. Kata si penjual dia terpaksa menanggung kos asas barang yang naik akibat GST.


Oleh sebab kasihan dan faham masalah yang dihadapi oleh peniaga kecil-kecilan ni, saya hanya  bayar sahaja harga tersebut. 

Sempena bulan GST ni, Ummi nak kongsikan 10 Tips Berkesan Tangani GST yang diberikan oleh Mentor terkenal di negara kita iaitu Dr. Haji Azizan b Osman. Semoga dapat dimanfaatkan oleh semua pembaca.

Mohon share ya Dr....

Rabu, 1 April 2015

MASANYA SUDAH TIBA...

Sekitar jam 11.30 pada hari Sabtu yang lalu, saya mendapat panggilan telefon daripada suami. Berita yang disampaikan membuatkan saya terkejut... Tidak percaya dengan kata-katanya. Saya baca whatsapps "famili group suami". Ya Allah, betullah apa yang disampaikan oleh  suamiku tadi.

Seketika saya terkedu. Antara percaya dengan tidak. Berita pemergian suami kakak ipar yang berada nun jauh di utara amat mengejutkan kami semua. Namun, itulah ketentuan Illahi. Dia pergi setelah tiba masanya. Betullah sesungguhnya urusan hidup dan mati kita, bahkan semua yang kita miliki adalah hak Allah belaka. Dia boleh beri dan Dia boleh ambil kembali.

Allahyarham berusia 52 tahun, seorang doktor perubatan lagi. Terkenal dengan sikapnya yang peramah, baik, suka menolong orang lain dan amat rajin membantu isterinya. Dia juga amat rapat dan penyayang dengan anak-anak.  Pemergiannya tidak diduga kerana melihatkan fizikal dirinya yang aktif dan sentiasa menjaga kesihatan.

PROMOSI BERGANDA BULAN APRIL...

Assalamualaikum w.b.t...

Syukur Alhamdulillah, kita dapat bersua kembali pada bulan April ni. Walaupun dikejutkan dengan kenaikan harga barang-barang akibat GST(cukai barang dan perkhidmatan) sebanyak 6%, namun kita terpaksa menerimanya juga. Semoga ada rahmat dan kebaikan daripadanya. 

Mungkin kita perlu gigih berusaha lagi untuk menambah pendapatan kita yang sedikit sebanyak tentu terjejas dengan GST ni.

Ok, bulan April ni masih tetap ada promosi yang diberikan oleh Shaklee untuk pengguna setianya malah juga untuk sesiapa sahaja yang berminat dengan produk Shaklee ni.


Shaklee membuat promosi yang sungguh-sungguh hebat pada bulan April ni. Lima jenis produk ditawarkan dengan harga yang istimewa ini iaitu:

* Cinch Shake
* Lecithin
* GLA
* Vitalea
* DTX Complex

Jangan ketinggalan untuk mendapat produk-produk hebat ini. Hanya sepanjang bulan April sahaja ya...

Jadi, kalau rasa berminat tu, jangan lupa contact saya di talian 01126099465(Wan)...



Isnin, 23 Mac 2015

TIP-TIP PENJIMATAN...SEKADAR PERKONGSIAN

Assalamualaikum w.b.t..

Pertamanya marilah kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat ALLAH s.w.t yang dengan keizinanNya masih lagi berpeluang hidup di atas muka bumiNya ini.

Mungkin pada saat ini, kita semua sibuk memikirkan tentang GST iaitu cukai barang dan perkhidmatan yang akan dilaksanakan pada 1 April nanti. Tambahan pula dengar berita banyak barang yang akan mengalami kenaikan harga...tentu pening hendak bajet kan. Apa lagi jika gaji bulanan pun orang kata cukup-cukup makan je...

Saya tak cerita pasal GST ni kerana ilmu kurang tentangnya. Apa yang nak saya kongsikan tentang langkah-langkah penjimatan yang kita boleh ambil sekadar perkongsian pengalaman sendiri terutama untuk bakal-bakal suami-isteri termasuk adikku juga...hihihi.

Apabila masalah ekonomi negara semakin gawat, ramailah yang berfikir bagaimana cara hendak mengatasinya. Adalah mula berfikir untuk tidak makan kat luar lagi atau, kurangkan membeli tudung(kaum hawalah ni...), tidak mahu membeli secara online malah ada yang tak nak lalu kat ATM. Macam-macam cara kita fikirkan. Mungkin ini juga merupakan langkah penjimatan...tapi sejauh mana ia berkesan.

Dahulu semasa mula-mula kerja(masa tu dah kahwin), akak masih ingat lagi bagaimana cik suami akak mengajar akak berjimat. mungkin kerana kami daripada keluarga yang susah, jadi kami agak berjimat-cermat  walaupun kami berdua bekerja.

Jumaat, 20 Mac 2015

BERHENTI MEROKOK

Assalamualaikum w.b.t. .

Dulu, saya pernah kongsikan bagaimana Encik hazrin berjaya berhenti merokok. Boleh baca dan tonton video tersebut (di sini ).

Kali ini, kita ikuti pula pengalaman salah seorang lagi bekas perokok yang berjaya berhenti merokok dengan mengamalkan pengambilan Vivix Shaklee.

Kalau nak tahu Encik Uzir ni mula merokok ketika berusia 14 tahun. Usia yang masih muda. Namun kerana ada kekuatan dalam diri untuk berhenti merokok serta dibantu dengan supplemen yang sesuai, beliau berjaya berhenti merokok.

Jadi, bolehlah ikuti pengalaman beliau ini dan kongsikan dengan sesiapa sahaja yang mempunyai niat hendak berhenti merokok. Mari sama-sama kita saksikan...

TESTIMONI IBU YANG KURANG KALSIUM MENYEBABKAN SAKIT TULANG

Assalamualaikum w.b.t. .

Pernah tak semasa bangun pagi, tiba-tiba rasa kaki amat kebas, kejang dan terasa  sakit yang amat sangat terutamanya semasa hamil. Saya pun pernah merasainya sehinggalah saya mengenali Ostematrik Shaklee, barulah rasa sakit tersebut hilang. Sebenarnya, ia berpunca daripada kekurangan kalsium, magnesium serta lain-lain zat dalam badan kita.

Macam mana tidak kurang kalsium dalam badan, minum susu pun segan. Bila berumur 40an terasalah mula sakit-sakit pinggang, sakit tulang belakang dan kebas-kebas kaki. Jadi buat kaum wanita khasnya ibu hamil, jangan buat tak kisah sahaja tentang ni. Jangan ingat kita masih muda, maka tidak perlukan vitamin ni. 

Saya pun Alhamdulillah dah konsisten dalam pengambilan Ostematrik ni. Bukan hanya masalah sakit-sakit badan hilang malah masalah sembelit yang saya alami bertahun-tahun sebelumnya juga hilang...

MUJAHADAH

Assalamualikum wbt dan salam petang Jumaat yang mulia..

Pada petang ini, saya nak kongsikan tazkirah yang diambil daripada perkongsian di Whatssaps Group tentang Mujahadah. Semoga dapat kita ambil ibrah daripadanya dan  Allah berikan ganjaran pahala kepada penulisnya...InsyaAllah.

                                **********************

"Membantah ketetapan Allah ketika turunnya ketentuan itu mematikan agama dan tauhid. Serta mematikan tawakkal dan ikhlas." Kata-kata al-Kailani dalam khutbah pertamanya yang dimuatkan dalam buku Fathu Ar-Rabbani.

Mujahadah adalah satu istilah yang sering kita dengar dan jumpa dalam pengajian tasawwuf atau akhlak. Perkataan ini berasal dari 'jihad' yang bererti usaha dan sungguh-sungguh untuk mencapai kebaikan yang diredhai. Ia juga membawa pengertian penentangan terhadap anasir-anasir yang hendak merosakkan negara dan lain-lain seperti hawa nafsu, diktator, kezaliman dan sebagainya. Dalam ilmu tasawwuf mujahadah lebih menitikberatkan kepada usaha melawan hawa nafsu secara bersungguh-sungguh untuk mencapai redha Allah.

Khamis, 19 Mac 2015

CUTI-CUTI MALAYSIA

Assalamualaikum w.b.t..

Hampir seminggu tidak menjengah blogku ini...Apa khabar semuanya? semoga sentiasa di dalam lindungan ALLAH swt jua.

Maklumlah cuti sekolah, tak sempat nak update blog. Awal-awal cuti, kami dah bertolak balik ke kampung suami. Menjenguk Opah dan Tok Wan. Alhamdulillah, kedua-duanya masih sihat. Percaya tak pembaca, usia ayah mertua saya tu sudah 90++, tapi masih mampu berjalan. Cuma kurang pendengaran je...

Anak-anak juga seronok dapat mandi air sungai dan juga dapat berjumpa dengan sepupu-sepupu mereka. Kata orang inilah peluang, sekali-sekala balik ke kampung beramah mesra dengan ipar-duai serta sepupu sepapat.

Namun, kami tidak lama berada di kampung. Hari Isnin, kami bertolak ke Cameron Highlands pula. Sebenarnya sudah beberapa kali singgah ke sana tetapi kali ini, kami tempah dua buah bilik untuk bermalam bagi memenuhi hasrat anak yang bongsu untuk merasai kesejukan udara malam di Cameron Highlands. Bersemangat betul dia.  

Selasa, 10 Mac 2015

INGINKAN ESP SECARA PERCUMA...WOW, MACAM MANA TU!!!

Asslamualaikum w.b.t...

Kali ini, saya nak berikan ESP Shaklee secara percuma kepada dua orang pembaca blog saya ni. Ada sesiapa yang nak? OK, sila angkat tangan...alamak, minta maaf tak nampak lah pula...hiihihi. Maaf gurau je ya. 

Kenapa saya nak beri ESP Shaklee ni secara percuma? Sebenarnya, saya ingin merasai sendiri keistimewaan dan kelebihan produk ESP ni. Kata orang "tak kenal maka tak cinta". Sudah kenal maka teringat-ingat selalu. Ia juga sebagai tanda penghargaan saya buat para pembaca budiman yang datang berkunjung ke blog saya ini.



TIP-TIP KEMBALI KURUS SELEPAS BERSALIN

Assalamualaikum w.b.t....

Selalunya semasa hamil, kita cepat sangat naik berat badan. Almaklumlah orang kata makan untuk dua orang, jadi apa lagi makan pun kita tak jaga. Naiklah berat badan dengan mendadak.  Kalau sebelum kahwin berat badan 45kg tetapi semasa hamil, boleh naik hingga 70kg....banyak tu!!! Malah ada juga yang naik lebih lagi.

Masalahnya apabila dah bersalin, mulalah kita risau. Ingatkan berat akan turun selepas bersalin tetapi tidak sedangkan  semasa itu kita berada dalam pantang.  Puaslah berfikir cara nak kuruskan badan. 

Macam-macam produk slimming dicuba hinggakan ada pakej yang mahal-mahal  pun kita sanggup bayar demi untuk kurus kembali,,, ya tak.

Sebenarnya jangan ambil sembarangan set kurus ni, kerana banyak produk di pasaran sekarang ni tidak berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM). Malah ada yang mengandungi bahan-bahan yang membahayakan kesihatan kita. Jadi, hati-hati semua. Jangan mudah sangat terpengaruh. 

Isnin, 9 Mac 2015

ANDA ASMA??? KATAKAN TIDAK KEPADA INHALER

Assalamualaikum w.b.t...

Semasa membaca akhbar Sinar Harian petang tadi, saya terbaca tentang seorang mangsa yang telah dijumpai mati oleh tuan rumah ketika datang untuk mengutip sewa rumah. Mangsa dikatakan telah meninggal dunia kira-kira seminggu yang lalu. Di sisi mayat mangsa ada alat "inhaler"nya. Ini kerana mangsa merupakan pesakit asma. Sangat menyedihkan kerana mangsa tinggal sendirian sehinggakan selepas seminggu kematiannya barulah diketahui.

Walaupun mungkin kita katakan asma adalah asbab kematiannya tetapi hakikatnya memang sudah sampai ajal mangsa tidak dapat dinafikan. Kita pula bagaimana ya. Sentiasalah berdoa agar kita dikurniakan husnul khatimah iaitu mati dengan kesudahan yang baik.InsyaAllah.

Entri saya pada hari ini adalah berkaitan dengan  masalah asma ini. Masalah asma kadang-kala  amat merimaskan. Yalah terpaksa bergantung dengan "inhaler" dan nebulizer. Malah jika keadaan bertambah kronik terpaksa pula berulang alik ke hospital. Apakah penyakit ini tiada penawarnya???

  

Ahad, 8 Mac 2015

MEMPERBAHARUI IMAN YANG LUSUH...

Bismillahir rahmanir rahim...

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah pada hari ini, ummi berkesempatan untuk mengikuti program Taffaquh fi Din yang diadakan di sekolah anak. Tajuk yang disampaikan oleh Haji Mohd Ghani bin Salleh  amat menarik hati Ummi untuk dikongsikan dengan rakan-rakan pembaca semua. Semoga kita dapat muhasabah diri kita adakah kita termasuk golongan yang telah lusuh keimanannya...

Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya iman dalam hati salah seorang daripada kamu akan usang(lusuh) seperti usang dan lusuhnya pakaian. Oleh sebab itu mohonlah kepada ALLAH swt agar dia memperbaharui iman dalam hati kamu,"
(Hadis riwayat Thabrani dari Abdullah bin Amr)

*hadis dihasankan oleh As-Suyuthi Al Jami' As-Syaghir dan disahihkan oleh Nasyiruddin al Bani Shahihul Jami'

Sabtu, 7 Mac 2015

SENGGUGUT HILANG TANPA PANADOL...

Assalamualaikum w.b.t...

Kaum hawa apabila sampai usia baligh akan mula didatangi haid.  Sesetengah kaum perempuan apabila didatangi haid atau 'period' akan mengalami masalah kesakitan yang amat sangat. Terpaksa ambil "pain killer" atau panadol untuk menghilangkan kesakitan tersebut.

Teringat masa mula-mula didatangi haid, memang tak terkata sakit senggugut ni. Terbaring je lah kat atas katil. Masa tu telan panadol sajalah untuk menghilangkan sakit senggugut. Hanya yang pernah mengalaminya saja yang tahu...huhuhu, rasa macam sakit nak bersalin...

Apakah Senggugut ?

Senggugut adalah kesakitan yang dialami di bahagian bawah perut atau pelvis semasa datang haid.


Jumaat, 6 Mac 2015

HEBATNYA SEORANG ISTERI...

Assalamualaikum w.b.t...

Wanita sememangnya makhluk ciptaan ALLAH yang hebat. Realitinya di sebalik kelembutan dan kelemahan fizikal seorang wanita sebenarnya, dia seorang yang teguh dan tabah dalam menghadapi pelbagai cabaran dan ujian. Saya jua seorang wanita dan hanya wanita sajalah yang tahu tentang kelebihan seoarang wanita. Ya tak???

Apabila kita berkahwin, maka kita bergelar isteri  dan seterusnya dipanggil ibu oleh anak-anak. Pada masa itu, peranan kita semakin banyak. Kalau masih bekerja,  kita akan sibuk dengan tugasan di pejabat. Pulang ke rumah harus melaksanakan pula kerja-kerja rumah termasuklah menjaga anak-anak. Penat kan.

Namun adakah si suami mengerti tugas isterinya???(Para suami boleh komen ya).  Kalau dapat suami yang prihatin dan suka menolong, ringanlah sikit beban kita. Kalau tidak, terpaksa tanggung sendiri.

JANGAN MINUM SOYA...

Assalamualaikum w.b.t...

Apabila disebut saja tentang soya, ramai yang mengatakan keburukannya. Sampai saya sendiri pun takut nak minum susu soya ni.  Berikut saya senaraikan keburukan soya yang saya baca daripada salah satu blog.
 
ANTARA KEBURUKAN SOYA:

1. Tinggi kandungan asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat-zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh.

2. Mengandungi hemaglutinin. Akibatnya, sel darah bercantum sesama sendiri,. Hoh.

3. Mengandungi goitrogen. Akibatnya, fungsi tiroid menjadi lemah.


Khamis, 5 Mac 2015

RAWAT DENGGI TANPA UBAT...


🚫 MAKLUMAT PENTING:
Kementerian Kesihatan Malaysia... KKM/327/D9AC Tarikh27022015.
PUTRAJAYA - Malaysia sedang menghadapi ancaman wabak denggi jenis baharu yang lebih berbahaya apabila ia mampu merosakkan otak dan hati pesakit sekali gus mengakibatkan banyak kematian dalam masa singkat.

Virus denggi akibat gigitan nyamuk aedes mengakibatkan berlakunya bengkak pada otak atau tisu lapisan luar otak. Pesakit akan mengalami penat, koma, sakit kepala dan lumpuh.




Rabu, 4 Mac 2015

GAYA HIDUP SIHAT CEGAH KANSER...

Assalamualaikum w.b.t....

Apa perasaan kita jika diberitahu oleh doktor bahawa kita menghidap kanser. Bukan tahap satu tapi tahap empat. MasyaAllah... tentu terperanjat dibuatnya. Apatah lagi jika diberitahu yang kita hanya ada beberapa bulan sahaja lagi untuk bernafas di bumi Allah ni...

Realitinya memang situasi ini banyak berlaku pada masa kini. penyakit kanser  ni sudah menjadi penyakit nombor satu di dunia. 

Ada pelbagai penyakit kanser atau barah ni seperti kanser tulang, serviks, prostat, otak, ovari dan lain-lain lagi.


Selasa, 3 Mac 2015

SUNGGUH MULIA HATINYA...

Assalamualaikum w.b.t..

Semasa beratur di kaunter pembayaran di sebuah pusat membeli-belah di Kuantan semalam, entah kenapa  tiba-tiba sahaja saya  tertarik melihat  gelagat seorang wanita yang berada di hadapan.  Pada awalnya saya tidak begitu menghiraukan barang yang dibelinya tetapi apabila melihat barang yang dibelinya,hati saya tertanya-tanya, dia ni peniaga ke...

Dalam troli yang ditolaknya terdapat lima botol besar minyak bunga matahari dan beberapa bungkus taufu. Oleh sebab naluri ingin tahu tu agak kuat, terus saya menegurnya.... "Adik, banyak beli minyak, nak niaga ke," tegur saya. Tapi dalam hati dah terfikir takkan orang guna minyak matahari untuk berniaga...bukan ke mahal tu.

Isnin, 2 Mac 2015

BOLEH TURUN KE DARAH TINGGI DENGAN PENGAMBILAN VITAMIN???

Kawan baik saya memang merupakan pesakit darah tinggi. Jadi setiap hari tidak pernah "miss" untuk  makan pil bagi penyakit darah tinggi ni.

Saya cadangkan  kepadanya supaya cuba kurangkan pengambilan ubat darah tinggi kerana ia tidak baik untuk kesihatan kita. 

Dia tanya, " Habis tu nak ambil apa? Kalau macam tu bilalah penyakit aku nak baik. Keluar masuk wad lah jawabnya." 

"Alah, banyak cara lain lagi, kita boleh ikhtiar," jawab saya. 

"Bagaimana?" tanyanya pula.

TAHNIAH BUAT PELAJAR-PELAJAR CEMERLANG STPM...

Hari ini, keputusan peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia bagi tahun 2014 diumumkan. Pelbagai  perasaan mengiringi langkah-langkah para pelajar yang pastinya berdebar-debar dengan keputusan yang bakal diperoleh. 

Muka-muka gembira terlihat riang dengan keputusan cemerlang yang diperoleh. Maklumlah dua tahun "struggle" untuk peperiksaan ini, maka hari ini...khabar gembira sudah pastimeriangkan mereka.

Bagi yang berjaya dengan cemerlang. Tahniah diucapkan. Manakala bagi yang gagal, usah kecewa. Sebenarnya peperiksaan ini hanyalah satu permulaan untuk menghadapi kehidupan yang lebih rencam lagi pada masa akan datang.
Sumber Foto-Sinar Harian


Ahad, 1 Mac 2015

MASALAH RAMBUT GUGUR...

Assalamualaikum w.b.t...

Bagi wanita, rambut adalah mahkota yang amat berharga...Kita akan tampil lebih menawan jika mempunyai rambut yang panjang mengurai, cantik, sihat dan menawan.

Tapi jangan lupa, rambut adalah aurat bagi wanita. Jadi hanya buat suami yang tersayang dan orang-orang yang ada hubungan mahram dengan kita sahaja yang boleh melihat mahkota kita tu...

Namun, masalah besar kepada para wanita terutama wanita bertudung ialah keguguran rambut. Saya sendiri pun sama. Setiap kali sikat atau shampoo, maka rambut akan berguguranlah di atas lantai. 



Sabtu, 28 Februari 2015

UBAT TAHAN MENGANTUK TANPA DADAH


Assalamualaikum w. b.t..

Selalunya apabila kita mengantuk pada waktu malam, mesti kita pekena kopi kan. Ya lah, kerja namnyak nak disiapkan tetapi mata dan tak boleh tahan. Rasa mengantuk sangat-sangat. Bak kata pepatah "orang mengantuk disorongkan bantal" apa lagi lenalah tidurnya.

Namun pengambilan kopi sebenarnya boleh mendatangkan mudarat apatah lagi buat ibu-ibu hamil. Ia boleh membahayakan janin dalam kandungan kita. Kafein yang terdapat dalam kopi amat membahayakan kesihatan kita.

Mungkin kebanyakan dari kita tidak menyedari bahawa kafein itu sebenarnya adalah dadah seperti nikotin dan alkohol. Ia boleh menyebabkan ketagihan iaitu kita terlalu berkeinginan terhadap makanan atau minuman yang mengandungi kafein itu. Kafein juga dikenali sebagai guareine dan mateine dimana ia boleh dijumpai daripada sumber semulajadi, samada daripada tumbuhan, kekacang atau bijian.

ATASI MASALAH KELETIHAN BADAN

Assalamualaikum w.b.t 

Terasa panasnya cuaca pada petang ini. Fenomena equinoks yang melanda negara mula menunjukkan kesannya. 

Baru sahaja mendapat cerita tentang seorang pelajar iaitu Areven a/l Navies yang meninggal dunia akibat pendarahan di otak(Intracranial Bleed)  semasa melakukan latihan bola sepakdi padang sekolahnya. Bedah siasat kemudiannya mendapati mendiang mengalami strok haba.  Takziah kepada keluarga mangsa.

Jadi, eloklah kita kurangkan aktiviti di luar terutama dalam keadaan cuaca yang panas ekstrem ni. jangan lupa pesan kepada anak-anak dan diri kita sendiri untuk meminum lebih banyak air kosong. Jaga kesihatan kita.

Ahad, 22 Februari 2015

TIP-TIP BAGI MENGHADAPI CUACA PANAS EKSTREM

Assalamualaikum w.b.t...

Dalam sehari dua ni, media massa termasuk media sosial bercerita tentang impak besar yang bakal melanda negara iaitu fenomena cuaca panas ekstrem. Dikatakan  negara kita bakal berdepan dengansituasi ini mulai minggu depan sehingga awal April.

Jabatan Meteorologi juga mengatakan suhu bakal mencecah hampir 38 darjah Celcius(amat tinggi tu hampir sama dengan purata suhu di Mekah).


CUACA PANAS EKSTREM BAKAL MELANDA NEGARA, BOLEH BAWA MAUT...

KUALA LUMPUR 21 Feb. – Musim panas ekstrem yang dijangka melanda negara minggu depan boleh memberi tekanan fizikal kepada tubuh badan dan kesihatan manusia termasuk menyebabkan kematian seperti strok haba.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, orang ramai harus mengambil langkah berjaga-jaga kerana cuaca kering dan berpanjangan bukan sahaja memberi kesan kepada ekosistem dan kawasan pertanian, tetapi membahayakan kesihatan.

“Perubahan iklim ini akan menjejaskan sumber bekalan air yang selamat lalu meningkatkan kes-kes bawaan air dan makanan serta cirit-birit. Penyakit berkaitan sistem pernafasan dan kardiovaskular juga meningkat.

Sabtu, 21 Februari 2015

PARAS HEMOGLOBIN RENDAH MERUNSINGKAN IBU HAMIL

Assalamualaikum w.b.t..

Selalunya apabila hamil, masalah paling utama yang saya hadapi ialah kadar hemoglobin(Hb) yang agak rendah. Pernah suatu ketika, paras Hb turun hingga ke 9.0 sahaja. Apa lagi bisinglah jururawat yang bertugas.  Macam-macam yang disarankan untuk diambil. Pelbagai jenis vitamin diberi seperti Iron dan Asid Folik. 

Ada rakan menyarankan pengambilan Obimin. Katanya, Obimin dapat meningkatkan paras Hb. Oleh sebab bimbang dengan bebelan jururawat lagi, saya terus mencari Obimin dan Alhamdulillah memang paras Hb mula meningkat. Selain itu, saya juga banyak makan "seafood" serta sayur-sayuran seperti bayam.  Pada masa itu, belum kenal produk Shaklee lagi.

Mengapa paras Hb yang rendah boleh memudaratkan wanita yang hamil?

Saya akan kongsikan sedikit ilmu hasil pembacaan tentang Hb ni.

Hemoglobin (kependekan: Hb) merupakan molekul protin di dalam sel darah merah yang bergabung dengan oksigen dan karbon dioksida untuk diangkut melalui sistem peredaran darah ke tisu-tisu dalam badan. Ion besi dalam bentuk Fe+2 dalam hemoglobin memberikan warna merah pada darah. Dalam keadaan normal 100 ml darah mengandungi 15 gram hemoglobin yang mampu mengangkut 0.03 gram oksigen.

Rabu, 18 Februari 2015

SELAMAT TAHUN BARU CINA 2015

Salam Satu Malaysia buat semua...

Di sini, Admin ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina buat rakan-rakan yang berbangsa cina dan  masyarakat cina di Malaysia seluruhnya. 

Semoga tahun ini mendatangkan kebahagian, kemakmuran dan keharmonian kepada semua khasnya rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

Perbezaan agama, kaum dan budaya bukanlah satu penghalang untuk kita saling menjalinkan hubungan silaturrahim sesama kita. 

Teringat semasa kecil-kecil dahulu. Apabila datang sahaja Tahun Baru Cina, kami adik-beradik akan menantikan juadah kuih bakul yang diberikan oleh taukeh cina yang tinggal di kampung kami. Kami juga akan berkunjung ke rumah mereka. 

Selasa, 17 Februari 2015

MUKA BERPARUT AKIBAT 'CHICKEN POX'...MALUNYA!!!

Assalamualaikum w.b.t dan salam satu Malaysia buat semua warga maya...

Malunya rasa apabila wajah kita yang sebelumnya bersih, licin, putih...tiba-tiba penuh dengan parut-parut hodoh yang menyebabkan kita rasa tak nak keluar rumah. Bukan hanya muka malah satu badan penuh dengan parut-parut yang mencacatkan pandangan mata.

Namun nak buat macam mana, ALLAH izinkan kita terkena penyakit "chicken pox ini". Suka atau tidak suka itulah kesannya. Mungkin ALLAH nak menguji  sejauh mana kesabaran dan keimanan kita terhadapnya...jadi, bersabarlah..

Betul ke parut-parut akibat 'chicken pox" ni sukar untuk hilang???  Sebenarnya tidak. InsyaAllah jika kena caranya serta dibantu dengan pengambilan supplemen yang sesuai, muka dan badan yang penuh parut-parut tu akan kembali pulih, bahkan jadi lebih comel...
Chicken pox peringkat awal dan akhir

Isnin, 16 Februari 2015

SENGSARA GASTRIK KRONIK HILANG SECARA TIDAK SENGAJA

Bismillahir Rahmanir Rahim...

Kali ni, saya nak sentuh tentang penyakit Gastrik. Mungkin ada sahabat-sahabat yang mengalami masalah gastrik ini. Semoga entri pada kali ini dapat membantu kita mengatasi penyakit gastrik yang mungkin ditanggung sekian lama. Pernah juga mengalami rasa sakit akibat gastrik apabila tersilap mengambil ubat semasa perut kosong menyebabkan sakit perut  yang teramat sangat. Tak dapat digambarkan...

Saya tertarik dengan info yang dikongsikan oleh Dr. Mohd Faisal Jabar yang merupakan Pakar Peruding Umum Pembedahan Laparoskopi yang diterbitkan Utusan Online berkenaan dengan penyakit gastrik ni.  Jom sama-sama kita tambah ilmu dan boleh dikongsikan dengan rakan-rakan kita yang mempunyai masalah ini.


Apa itu Gastrik?

Jumaat, 13 Februari 2015

SERIK NAK HAMIL KERANA SEMBELIT SEMASA BERPANTANG...

Assalamualaikum w.b.t..

Seronok dan teruja kerana baharu sahaja menimang cahayamata. Apatah lagi anak pertama. Gembira hati si ayah. Si ibu apa lagi lebih-lebih gembira, Maklum sajalah selepas sembilan bulan membawa bebanan yang berat, akhirnya perut kembali kempis.

Namun ada masalah pula semasa berpantang. Sembelit...aduh sakitnya semasa nak meneran. Kalau kuat-kuat sangat nanti jahitan terbuka pulak...Macam mana nak buat ya...

Mungkin anda mengalami masalah ini bukan...sembelit ni kadang-kala merimaskan. Tambahan pula jika sudah dua tiga hari. Tak selesa rasanya. Saya pun pernah mengalami masalah yang sama. Rasa derita sangat apabila tak dapat buang air besar setiap hari. Pelbagai cara dibuat. Makan macam-macam untuk melawaskan pembuangan air besar. Masa tu tak kenal lagi Shaklee. Sampai sekarang keadaan berlanjutan sehinggalah berjumpa produk Shaklee. Masalah sembelit ni semakin berkurangan. Produk apa ya...

KEHILANGAN YANG SUKAR DICARI GANTI...

Assalamualaikum w.b.t..

Jam 10.00 malam, bunyi mesej masuk tidak berhenti-henti... Dalam fikiran, ah biarkan sahajalah. Mesej biasa dari pelbagai 'group'...Group Shaklee, Group Family malah Group kat tempat kerja sentiasa berbunyi. Tambahan pula semasa itu, sibuk menggosok baju untuk dipakai keesokan harinya.
Selesai menggosok, barulah dilihat mesej yang masuk.. Ya Allah terkejut rasanya....pemergian seorang tokoh politik dan tokoh ulamak yang disegani rakan dan lawan memenuhi ruangan mesej. 


Sabtu, 7 Februari 2015

MENGAPA DOA KITA TIDAK DITERIMA???

Assalamualaikum w,b,t....

Doa dianggap "otak ibadah". Sepanjang hidup kita, tak dapat tidak pasti akan mengadu kepada ALLAH dan memohon doa dalam apa jua urusan hidup kita. Adakah ada antara kita yang tidak pernah berdoa? Rasa-rasanya tidak ada.   Kalau kita tidak pernah berdoa, sebenarnya kita ialah hamba ALLAH yang paling sombong. Sedangkan ALLAH berfirman yang bermaksud:

  "Dan berkata Tuhan kamu, Berdoalah kepadaKu, nescaya akan aku perkenankan!"

                                                                     (Surah al- Ghafir, ayat :60)

Jelas bahawa berdasarkan ayat tersebut, ALLAH meminta kita supaya berdoa kepadaNya. InsyaAllah apa yang kita minta akan dimakbulkan oleh ALLAH.