Isnin, 2 Mac 2015

BOLEH TURUN KE DARAH TINGGI DENGAN PENGAMBILAN VITAMIN???

Kawan baik saya memang merupakan pesakit darah tinggi. Jadi setiap hari tidak pernah "miss" untuk  makan pil bagi penyakit darah tinggi ni.

Saya cadangkan  kepadanya supaya cuba kurangkan pengambilan ubat darah tinggi kerana ia tidak baik untuk kesihatan kita. 

Dia tanya, " Habis tu nak ambil apa? Kalau macam tu bilalah penyakit aku nak baik. Keluar masuk wad lah jawabnya." 

"Alah, banyak cara lain lagi, kita boleh ikhtiar," jawab saya. 

"Bagaimana?" tanyanya pula.

"Kenapa kau tidak cuba mengambil supplemen atau vitamin," cadang saya pula.

"Vitamin???...hahaha" terus dia gelak...

"Kenapa kau ketawa pula," tanya saya.

"Macamana vitamin boleh menurunkan tekanan darah aku," tanyanya selepas habis ketawa." Vitamin bukannya ubat, mana boleh nak treat penyakit aku ni, tambahnya lagi...

"Siapa kata vitamin tak boleh turunkan darah tinggi kita," jelas saya. "Ramai orang yang sudah berjaya menurunkan tekanan darah tinggi hasil pengambilan vitamin yang konsisten setiap hari, " tambah saya pula...

"Apa buktinya ? " soalnya lagi.

"Ok, kau dengar video ni dulu....selepas ni kau nilailah sendiri," jawab saya pula.



Selesai mendengar video tersebut, saya tanya dia,"Macam mana, masih ragu-ragu lagi ke?"

Dia kelihatan berfikir sejenak. "Bagus juga  supplemen yang dia ambil. Kalau betullah boleh turunkan tekanan darah aku ni, baik aku cuba juga tapi produk Shaklee ni kan mahal... " jelasnya.

"Tak usahlah berkira sangat pasal duit. Mana lebih penting duit ke atau kesihatan kita," jawab saya. Kita sanggup beli handphone samsung, Iphone, tudung yang mahal-mahal, baju sutera tapi untuk kesihatan sendiri kita berkira. Jangan hanya penampilan kat luar je hebat, kat dalam macam-macam penyakit," sambung saya panjang lebar.

"Hihihi...betul lah cakap kau tu...baiklah aku nak cuba jugalah, jawabnya kemudian.

"Kalau kau nak harga lebih istimewa, apa kata join sebagai ahli Shaklee. Sekurang-kurangnya kau dah dapat "save" bajet. Selain tu dapat macam-macam keistimewaan sebagai ahli," jelas saya.

"Oklah aku join ahli sekali lah," jawabnya,

"Alhamdulillah, aku doakan semoga ALLAH sembuhkan penyakit darah tinggi kau tu," kata saya.

"Amiin..." dia mengaminkan doa saya.

Kini sahabat saya  mula mengambil produk Shaklee dalam usahanya untuk menurunkan tekanan darah tingginya.  Sama-samalah kita doakan agar ALLAH swt sembuhkan penyakit darah tingginya...amiin


Tiada ulasan:

Catat Ulasan