Isnin, 12 Mei 2014

Tips Mengatasi Masalah Diabetes

Kali ini, saya ingin kongsikan kepakaran saya bagi membantu  pensakit-pesakit diabetes atau kencing manis agar dapat menjalani hidup dengan gembira dan bebas daripada masalah yang semakin mengganggu rakyat Malaysia pada hari ini iaitu diabetes.

Tahukah anda, bahawa kira-kira 3.6 juta orang dewasa dianggarkan bakal menghidap penyakit diabetes di Malaysia.  Ini menjadikan Malaysia menjadi negara yang mempunyai jumlah pesakit diabetes tertinggi di Asia Tenggara dan keenam di rantau Asia Pasifik.

Kajian terbaru pada tahun 2012, menunjukkan 15.2% orang dewasa menghidap diabetes dan Malaysia telah melepasi anggaran 807,000 pesakit diabetes pada tahun 2025 Pertubuhan Kesihatan Sedua(WHO). Menakutkan bukan!!! Apakah kita tergolong di dalamnya???

Diabetes ni ada dua jenis iaitu Jenis 1 dan Jenis 2. Perbezaan antara kedua-duanya ialah bagi Jenis 1 badan tidak menghasilkan insulin manakala Jenis 2, sel-sel tidak bertindak balas dengan baik terhadap insulin atau insulin yang dihasilkan tidak mencukupi. Tidak kira jenis apa pun ia perlu dirawat agar tidak bertambah serius.


Bagaimana nak tahu simptom-simptonnya?
  1. Paras gula dalam darah adalah tinggi - boleh buat ujian gula sebelum dan selepas makan.      
                        Bacaan Glukos                                    Indikasi
           Dari 70-99mg/dl(3.9-5.5mmoL/L)                       Normal
           Dari 100-125md/dl(5.6-6.9mmoL/L)              Berisiko Diabetes
           126mg/dL(7.0mmoL/L) dan ke atas                    Diabetes

     2.  Dahaga yang berlebihan dan kerap kencing pada waktu malam. 
     3.  Hilang berat badan secara tiba-tiba.
     4.  Sentiasa rasa lapar.
     5.  Luka lambat sembuh.
     6.  Keletihan dan cepat marah.
     7.  Terdedah kepada jangkitan kulat.
     8.  Penglihatan kabur.
     9.  Rasa kebas, semut dan bengkak pada tangan dan kaki.
    10. Kulit merengsa-kulit sekitar leher dan bahagian keiak menjadi lebih gelap.


Pemakanan orang yang mengidap penyakit diabetes perlu dijaga. 

1. MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN
Makanan /minuman yang mengandungi gula ringkas. Gula ringkas akan meningkatkan  tahap gula di dalam darah dengan kadar yang cepat.
Contoh :  Gula Pasir, Gula merah, Gula melaka, Gula batu, Gula-gula, Sirap, Jeruk,
              Kuih-kuih manis, Susu pekat manis, Buah-buahan dalam tin, Minuman ringan,  
              Coklat, Jem ( kecuali jem untuk Diabetis ) , Semua makanan bergula
           
2. MAKANAN YANG PERLU DIHADKAN
i. Makanan yang mengandungi karbohidrat kompleks.
Makanan dalam kumpulan ini boleh diambil dalam jumlah yang sederhana banyaknya. Makanan dalam kumpulan ini akan dicerna dan diserap dengan perlahan-lahan, dan dengan ini tidak menyebabkan peningkatan aras gula darah secara mendadak. Pengambilan makanan dalam kumpulan ini harus diagihkan sepanjang hari., bukannya dimakan sekaligus dengan banyak.
Contoh : Nasi, bijirin, biskut, kekacang, susu, pasta, semua jenis mee, semua jenis tepung, semua jenis ubi, buah-buahan/jus, sayuran berkanji - labu, jagung, serbuk coklat.

3. MAKANAN YANG DICADANGKAN (Boleh mengurang paras gula):
#1 Ubi keledek
#2 Kulit kayu manis
#3 Avacado
#Kacang 
#5 Cuka
#6 Buah ceri 
#7 Lemons
#8 Bawang putih


Alhamdulillah, semakin ramai pesakit diabetes yang telah menjalani kehidupan yang lebih selesa dan ceria selepas mendapatkan khidmat nasihat daripada kami. Mereka kini tersenyum riang tanpa perlu risau untuk mengambil pelbagai makanan selepas mengambil Set Diabetes Shaklee yang terdiri daripada Vivix, alfalfa dan zinc complex. Mereka tidak perlu lagi menyuntik insulin atau bimbang kehilangan kaki. Set Diabetes Shaklee membantu mereka menjalani hidup sempurna seperti insan-insan yang lain.
                       
 


Alfalfa - dapat mencuci hati, darah dan usus serta menyingkirkan lemak dan kolesterol serta melegakan keletihan. Kromium(GTF) pula membantu menstabilkan gula dalam darah.








 


Vivix Shaklee - supplemen yang melindungi dan membaiki selullar, memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan biogenesis dan melambatkan pembentukan protein AGE.






Jika anda sendiri mempunyai masalah ini atau orang-orang yang anda kenal, maka jangan segan untuk menghubungi kami di 01126099465/0139030098  atau klik pada butang esell untuk order online...



https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=c0b3cb0842f9f8148f618c587b48d5ba


     

       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan