Selasa, 20 Januari 2015

PSORIASIS : APA TANDA DAN LANGKAH MENGAWALNYA



Psoriasis ialah keadaan kulit yang cenderung untuk menjadi merah dari semasa ke semasa . Rawatan dengan pelbagai krim atau salap boleh  mengurangkan tompok psoriasis . Terapi cahaya khas dan  atau ubat kuat adalah pilihan rawatan bagi kes-kes yang teruk terutama apabila penggunaan krim dan salap sudah  tidak berkesan.



Psoriasis dalam keadaan yang biasa akan menyebabkan  keradangan kulit. Ia biasanya berkembang sebagai patch ( plak ) merah , kulit bersisik.  Psoriasis bukan disebabkan oleh jangkitan. Anda tidak boleh menyebarkannya kepada orang lain , dan ia bukan kanser .  Namun begitu penyakit ini boleh diwarisi daripada ibu bapa kepada anak-anaknya.



Keterukan psoriasis amat berbeza. Pada sesetengah orang ia adalah sederhana dengan beberapa tompok kecil yang muncul dan hampir tidak kelihatan . Pada orang lain, terdapat banyak tompok yang berlainan saiz .



Jenis-jenis Psoriasis 

Jenis  psoriasis yang paling biasa dipanggil psoriasis plak. Ia dicirikan oleh patch, dibangkitkan menebal kulit merah, ditutup dengan sisik perak-putih. Patch (plak) umumnya bermula sebagai sedikit lebam merah yang secara beransur-ansur membesar dan akhirnya membangunkan skala, menjadi gatal dan gatal-gatal. Mana-mana bahagian badan boleh terjejas, tetapi kulit kepala, pinggang, paha, kemaluan, kuku, siku, lutut, lengan, dan kaki adalah anggota badan  yang paling biasa.



Jika kuku terjejas, mereka biasanya akan berbintik-Tompok atau menebal. Biasanya, tempat yang sama pada kedua-dua belah badan terjejas. Lain-lain jenis psoriasis adalah psoriasis berjerawat, psoriasis erythrodermic, psoriasis guttate, dan psoriasis songsang.



Faktor-faktor

Walaupun punca sebenar psoriasis tidak diketahui, keturunan adalah faktor; kira-kira 71% daripada individu yang mempunyai psoriasis mempunyai ahli keluarga yang rapat yang juga terjejas.


Faktor-faktor yang menyebabkan psoriaisis semakin teruk termasuk kecederaan tempatan atau kerengsaan, jangkitan, perubahan hormon, tekanan fizikal atau emosi, pengeluaran secara tiba-tiba ubat-ubatan tertentu (misalnya, steroid), penggunaan ubat-ubatan tertentu (contohnya, antimalarials, sesetengah antibiotik, ubat-ubatan yang digunakan untuk mengawal tekanan darah atau sakit), penggunaan alkohol, merokok, dan perubahan iklim.




Risiko


Psoriasis boleh terjadi kepada  pada sebarang usia sama ada  kanak-kanak atau orang dewasa. Paling biasa, ia didiagnosis antara umur 16 dan 22, bagaimanapun, puncak kedua dalam diagnosis berlaku pada individu antara umur 57 dan 60.





Rawatan


Pada masa ini, dikatakan tidak ada penawar untuk psoriasis. Rawatan tertumpu kepada penghapusan punca gejala dan kawalan gejala. Rawatan berbeza bergantung kepada umur, gaya hidup individu itu, status kesihatan, gejala, dan keterukan penyakit. Lawatan kerap ke dermatologi mungkin diperlukan.



Antara rawatan yang sering digunakan ialah pendedahan kepada cahaya matahari atau lampu ultraungu, penggunaan  krim pelembap dan losyen emolien  untuk melonggarkan skala dan membantu kegatalan Dalam kes-kes yang lebih ringan, ubat-ubatan digunakan untuk kulit juga boleh ditetapkan. Ubat-ubatan tersebut termasuk emolien, keratolytics (contohnya, asid salisilik, anthralin), tar arang, steroid topikal, vitamin A derivatif, atau vitamin D analog (calcipotriene).



Dalam kes-kes yang lebih terlibat, steroid intralesional, kuah occlusive atau pita, dan rawatan gabungan persediaan tar arang batu dengan cahaya ultraungu, seperti UVB (rawatan dipanggil Goeckerman regimen) boleh digunakan.

Pengambilan Supplemen Dalam Membantu Mengawal Psoriasis 

Adakah psoriasis ini boleh dikawal dengan bantuan pengambilan supplemen? InsyaAllah boleh. Pengambilan Omegaguard, Dtx Shaklee, Ostematrik dan GLA mampu membantu mengawal psoriasis.

Pak Sudin merupakan salah seorang yang telah menghadapi masalah psoriasis ini. Alhamdulillah, beliau telah pulih daripada penyakit yang ditanggungnya selama ini.



Kepada sesiapa sahaja yang menghadapi masalah yang sama seperti Pak Sudin bolehlah berikhtiar mengambil supplemen yang dicadangkan. Semoga anda juga sembuh daripada penyakit psoriasis yang ditanggung selama ini.

Jika berminat dengan produk Shaklee, sila hubungi saya di talian 01126099465(Wan). InsyaAllah saya akan cuba membantu anda...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan